Consells per fer millors fotografies de paisatges (II)

Avui continuem els consells per fer millors fotografies de paisatges que ja vam veure a l’anterior entrada. Si en aquella entrada parlàvem de què no s’havia de fer o com a mínim d’evitar-ho. Avui, un cop que ens hem tret els mals hàbits, parlarem de Què (SÍ) fer en una fotografia de paisatge:

-Fotografiar a primera i darrera hora del dia. Són les hores amb millor llum. Una llum homogènia i envoltant, que no crea ombres dures. Són les conegudes com a hores daurada i blava.

Hora Blava Sabadell

El Riu Ripoll de Sabadell fotografiat a la matinada

Hora daurada Sabadell

El Riu Ripoll de Sabadell fotografiat al capvespre

-Analitzar l’escena i exprimir-la al màxim. Abans de fotografiar veure què podem incloure, què hem de treure. Inclús si podem portar aquesta feina feta d’un dia anterior millor. I un cop tinguem la foto buscar més enquadraments, altres punts de vista, aprofitem que hi som i traiem tot el suc que podem!

Les fotografies que poso d’exemple són d’Es Penyal de s’Indi a Menorca, a la carretera hi ha un pàrquing des d’on es pot fotografiar. Des d’aquest punt la perspectiva és limitada, però dins d’aquests límits podem buscar diferents enquadraments i punts de vista.

Es penyal de s'indi Menorca Es penyal de s'indi Menorca Es penyal de s'indi Foto Es penyal de s'indi Menorca El penyal de l'indi Menorca

-Posar protagonistes. El famós primer pla del que parlàvem a l’anterior entrada. Però a més, si el que inclous és una figura humana, tindràs una escala! Sense dir res podràs fer entendre a la persona que està mirant la foto de quina dimensió i magnitud era el lloc que has fotografiat.

-Si inclous elements, ORDENA’LS! En fotografia menys és més. Però si vols incloure elements a la teva fotografia has de saber com ordenar-los dins la foto per a que no trenquin el ritme o per a que reforcin el teu missatge. Aquesta ordenació d’elements dins de la fotografia es diu Composició. Junt amb la llum creen la fotografia: la llum et dóna la informació i la composició et diu com llegir aquesta informació.

Foto nieve

Un arbre solitari en una falda nevada. Captada amb un teleobjectiu.

-Diafragmes mitjos. Entre f/8 i f/11. Tots els objectius tenen l’anomenat “punt dolç”, que no és més que el número de diafragma en el que l’aberració i la difracció són menors, per tant la qualitat serà màxima. Aquest punt acostuma a ser la meitat del número de diafragma més gran al que pugui tancar l’objectiu (Ex. si el f/ més gran és f/22 aquell objectiu tindrà el punt dolç a f/11). Però com sempre, que la recerca de la màxima qualitat no minvi la vostra creativitat! Si creieu que heu d’obrir o tancar al màxim el diafragma, feu-ho!

-Planifica. Feina feta no té destorb. Si saps on vas, quan has d’anar i com has de fer la foto no perdràs ni temps ni la fotografia desitjada. Penseu que el sol surt i s’amaga molt ràpid. En aquells moments ho has de tenir tot ben preparat! Hi ha milers d’aplicacions al mòbil i inclús amb l’ordinador que et poden ajudar a planificar-te: The Phototgraph’s Ephemeris, Photopills, Google Earth, etc.

-Tot en M. Manual, des dels paràmetres de dispar a l’enfoc.

-Trípode. Bàsic per no tenir fotografies trepidades, sobretot abans i després de la posta de sol, on la llum és molt menor.

-Horitzó horitzontal. Pots crear imatges amb un punt de vista diferent, però llavors que sigui molt evident. Una petita inclinació de l’horitzó indica poca preparació i molesta molt a la vista. Se’ns cau la fotografia. Per evitar-ho moltes càmeres actuals ja incorporen un nivell entre les seves funcions. Sinó el clàssic nivell de bombolla del trípode o el que es posa sobre la sabata del flaix són molt útils.

-Mal temps. El mal temps és el millor temps per sortir a fer fotografies. Situacions inesperades, poc corrents, o extremes es poden fotografiar quan al cel no llueix el sol. També hem de ser conscients del riscos que comporta i sempre actuar amb la màxima precaució i responsabilitat.

-Pots crear panoràmiques. Unint 2 o més fotografies a l’ordinador obtenim grans escenes on podem incloure molta informació.

Perito Moreno

Panoràmica de 4 fotografies de El Perito Moreno.

-Usar la hiperfocal. Aquesta manera d’enfocar ens permetrà tenir tot el que vulguem enfocat, sense necessitat de tancar molt el diafragma.

Què és i com funciona la hiperfocal?

Se li diu hiperfocal a la distància entre la càmera i un punt concret de la imatge, i de la que tenim enfocat des d’aquest punt cap a nosaltres la meitat i des del punt fins a l’infinit.

Es calcula a través de la següent eqüació:      DH = F*F/(f*d)
On:
DH= distància hiperfocal
F= distància focal a la que estàs disparant
f= número d’obertura de diafragma a la que dispares
d= diàmetre del cercle de confusió

De tots aquests la “d” no es pot controlar, ja que depèn exclusivament del sensor de cada càmera. Per tant, la distància hiperfocal només dependrà de la distància focal i el diafragma:

A més distància focal —> més distància hiperfocal
A més obertura —> més distància hiperfocal

Però per calcular la distància hiperfocal (a partir d’ara DH) hem de saber a on volem enfocar, no serà la mateixa DH per a enfocar un element a 3m que a 10m.

Per facilitar aquest càlcul existeixen desenes de pàgines webs i app’s per mòbil que ens ajuden i ens ho calculen instantàniament:

Introduïm el model de càmera, la longitud focal i el diafragma a qualsevol calculadora o app: llavors la distància hiperfocal calculada ens donarà un valor, aquest valor és una distància i ens indicarà que si enfoquen a aquella distància tindrem enfocat des de la meitat de la distància entre aquest punt i nosaltres fins a l’infinit.

Exemple:
Volem un paisatge tot enfocat i volem incloure un primer pla que tenim a 5m. Si tenim una Canon 7D, amb un focal de 18mm i un diafragma de f8, la distància hiperfocal que ens calculen les webs o apps és de 2,15m. Això vol dir que hem d’enfocar a 2,15m per tenir des d’on estem nosaltres tot enfocat entre 1,07m i l’infinit.

La hiperfocal serveix per a focals curtes (10-35mm). En canvi, per a focals més llargues com poden ser 50mm ó 85mm, la hiperfocal serà tan gran que no es podrà enfocar allà i no serà pràctic usar-la. Per descomptat en els teleobjectius encara serà més difícil.

Això es deu al límit d’enfoc de les focals a partir de 50mm, que és molt si volem usar la hiperfocal. És a dir, per enfocar a hiperfocal amb un 50mm el mínim ronda els 7m de DH (depenent del diafragma i mida de sensor), això fa que es pugui fer, però tot el que tinguem de 3,5m cap a nosaltres no sortirà, per molt que vulguem un primer terme a la nostra fotografia. Com més llarga és la focal més llarga serà la DH.

Potser penseu: “Però si amb un 50mm puc enfocar de molt aprop?” Sí, però llavors la profunditat de camp també és molt petita i mai podríeu enfocar fins a infinit. La utilitat de la hiperfocal es perd amb focals llargues. “I com ho puc solucionar?” Molt fàcil, si utilitzeu focals llargues i voleu tenir tot (o gairebé tot) enfocat el que heu de fer és utilitzar obertures petites (f/11, f/16, …) per poder tenir una profunditat de camp àmplia. Llavors només heu d’enfocar al terç de l’escena que vegeu pel visor, començant per la part inferior. Si dèiem que amb la DH des de la meitat d’aquesta distància fins a l’infinit estava enfocat, amb focals llargues la profunditat de camp es reparteix des del punt on enfoques 1/3 cap al fotògraf i 2/3 cap a l’infinit. Mai estarà tot enfocat, però sí obtindràs una gran profunditat de camp. Si enfoqueu a l’infinit només tindreu enfocat des de l’infinit cap a vosaltres un terç de la imatge.

Exemple:
Posem per cas que volem fer una foto de paisatge, en la que des d’on estem fent la foto fins a la darrera muntanya hi ha 1 km. Si enfoquem a infinit (1 km) tindrem enfocat des dels 666m fins a 1km. En canvi, si enfoquem a un punt aproximat als 600m obtindrem una profunditat de camp des de un terç cap a nosaltres (400m) fins als 1000m. Gairebé el doble de profunditat de camp!

Quan calculem la hiperfocal al camp sempre és recomanable calcular de més que de menys. És a dir, si amb la app del mòbil veiem que la DH és 3m, és preferible fer 3,05m ó fins i tot 3,30m ja que la profunditat de camp variarà molt poc. En canvi, si enfoquem a 2,95m deixarem de tenir l’infinit enfocat amb tota seguretat. Per tant, sempre que calculeu la DH sempre és millor passar-se que quedar-se curt!

Hiperfocal

Enfocant a prop

Distancia Hiperfocal

Enfocant a infinit

consells per fer millors fotografies de paisatges

Enfocant a la distància hiperfocal que donava l’aplicació del mòbil

Aquests consells per fer millors fotografies de paisatges els comparteixo perquè els aplico i em van bé. Però evidentment cadascú és lliure de fer-los servir o no, inclús usar-ne d’altres. Per això, si aquests consells us serveixen o si en teniu d’altres us animo a que els compartiu!

Moltes gràcies i fins aviat!